Pages

Monday 5 August 2013

Remaja

remaja: mulai dewasa, sudah akil baligh, sudah cukup umur untuk berkahwin (Kamus Dewan bahasa ed. ke-4)



Perkembangan kita meluas masa dalam lingkungan ini, mungkin sesetengah daripada kita dah mula berfikiran matang. Ataupun, sesetengah lagi tak, yang tau nak berseronok macam budak². Banyak benda yang kita peroleh dalam masa remaja, kekadang tersilap langkah boleh menyesal.

Apa yang selalu kita rugi dalam masa remaja adalah dengan tidak meluangkan masa dgan benda yang berfaedah, banyak masa dibazirkan dengan melepak dan merempit. Tak kisah la lelaki ke perempuan...
Selalu kita boleh nampak dekat shopping mall, ramai yang melepak dekat situ, kalau boleh depan entrance dah penuh. Bukannya nak beli belah, selalunya yang tau tengok movie, karok, skating... tu je la yang tau. Katanya boleh release stress kan? Merempit memang budaya lelaki, siap nak show-off, buat wheelie pulak tu kang mati katak baru tau. Apa la yang seronok sangat? Jadi ulat buku lagi bagus, bukan nak kata suruh jadi nerd, asalkan dalam hati tu ada nilai cintakan buku okay gak :P 

Lepas tu bila exam, dapat markah rendah, mula la nak kata "bodoh nya aku", "macam mana nak gitau result ni dekat mak ayah", elok pulak nak rasa malu, kasi belajar taknak. Bila ada banyak masa, tau nak ber-joli, bukan nak study.
Kalau yang lepasan SPM, nak buat part-time. Pastu duit tu guna bak beli iPhone la, S4 la, kalau boleh gadget yang mahal². Pantang tau benda latest nak beli je. Dah elok seronok kerja sebab dapat pegang duit, terniat pulak dalam hati taknak continue future study... pulak dah.

Bukan selalu kita nak pikir pasal ni, tunggu dah tua, nak beralaskan tikar mengkuang dekat ruma, time tu jealous tengok kengkawan dah berjaya baru nak menyesal?
Memang susah nak berusaha sehingga kita yang dapat pegang kejayan tu sendiri, takkan la rezeki datang berguling depan mata kita? Sebab tu la, setiap langkah yang sekarang kita lakukan ni mendorong kita nak menentukan sama ada kita berjaya atau tidak.
Selalunya usia seperti kita, banyak yang melencong ke arah lain sebab dengan masalah sendiri ataupun keluarga. Manfaatkan masa yang kita ada sekarang.

Terutamanya kepada lelaki, jangan la asyik nak seronok keluar memalam dengan kawan. Kita perempuan pun sama, cinta jangan sampai over, sanggup kasi je apa dekat lelaki. Biar kita berjaya dulu, baru cari jodoh (cewahh, macam aku tak bercinta lak kan? hehe)
Ingat, kesian mak ayah korbankan macam² dekat kita, penat ibu usung kita masa dalam perut ibu ke sana sini, yang ayah susah payah cari rezeki. Takkan kita nak balas jasa dengan kehampaan di muka dorang lak. Kedua orang tua kita nak kita berjaya, bukan nak kita jadi tak elok. Tapi kita yang tak reti hargai jasa.

"Jika dibandingkan pelajar dahulu dan sekarang, keselesaan pelajar² dahulu memang lebih teruk dan daif, tetapi mereka berjaya dalam pencapaian akademik mereka. Kejayaan seseorang dalam serba kekurangan itu akan lebih bermakna jika berbnding dengan sesuatu pencapaiaan yang didapati dalam suasana mewah dan mudah."

Assalamualaikum w.b.t :)



No comments:

Post a Comment

Caring is sexy